IDEATION WORKSHOP REPORT
African Court Coalition2024-10-21T16:59:25+03:00From 30 September to 1 October 2024, the GIZ African Union AWARE Project and RWI Regional Programme Nairobi in collaboration with the African Court Coalition organised an ideation workshop on strengthening litigation on women’s and girls’ rights in the African Human Rights system.
The workshop which was held in Arusha, Tanzania at the Four Points by Sheraton hotel was well attended by representatives of the African Union (AU) Human Rights organs that include the African Commission on Human and Peoples’ Rights (ACHPR) represented by Hon. Commissioner Janet R. Sallah-Njie (Vice-Chair and Special Rapporteur on the Rights of Women in Africa); the African Court on Human and Peoples’ Rights (AfCHPR) represented by the Deputy Registrar, Mrs. Grace Wakio Kakai; and the African Committee of Experts on the Rights and Welfare of the Child (ACERWC) which was represented by the Technical Expert, Ms. Adiam Zemenfes Tsighe. Other participants included representatives from Civil Society Organisations particularly those focusing on the rights of women and girls in Africa, regional and continental lawyers’ associations, NHRIs, academic institutions and a representative from the UN-OHCHR East Africa Regional office.
The main objective of the Workshop was to provide a platform for AU Human Rights Organs and key partners working on strategic litigation on women’s and girls’ rights to engage and explore opportunities for collaboration and action towards enhanced protection of these rights. The specific objectives were to:
- Reflect on laws and practices that limit women and girls from enjoying their rights to the fullest in Africa;
- Deliberate on the status and challenges of litigating on women’s and girls’ rights before the AU Human Rights Organs;
- Explore opportunities for strengthening strategic litigation on women’s and girls’ rights before the AU Human Rights Organs;
- Design strategies/actions aimed at increasing strategic litigation on women’s and girls’ rights in the African Human Rights System with an aim of improving the situation of the rights of women and girls in Africa; and
- Curate strategies/actions aimed at increasing implementation of decisions, judgements and other directives related to women’s and girls’ rights in the African Human Rights System.
This ideation workshop emanated from a reflection on the current substantially law number of cases within the African Human Rights organs (the AFCHPR, the AfCHPR & the ACERWC) that specifically address violations to the rights of women and girls in Africa despite continuous rampant violations of such rights. The workshop also focused on the impact of decisions and strategies for monitoring implementation of decisions, judgements, and other directives of the AU Human Rights organs on women’s and girls’ rights.
A two-day workshop concluded successfully with an action plan which will be made available in due course.
CLICK ON THIS LINK to access the programme booklet that contains the ideation workshop concept note and agenda.
Du 30 septembre au 1e octobre 2024, le Projet AWARE de la GIZ et le Programme régional RWI de Nairobi, en collaboration avec la Coalition pour la Cour africaine, ont organisé un atelier d’idéation sur le renforcement des litiges sur les droits des femmes et des filles dans le système africain des droits de l’homme.
L’atelier, qui s’est tenu à Arusha, en Tanzanie, à l’hôtel Four Points by Sheraton, a réuni de nombreux représentants des organes des droits humains de l’Union africaine (UA), dont la Commission africaine des droits de l’homme et des peuples (CADHP), représentée par l’honorable commissaire Janet R. Sallah-Njie (vice-présidente et rapporteuse spéciale sur les droits de la femme en Afrique) ; la Cour africaine des droits de l’Homme et des peuples (CAfDHP), représentée par le greffier adjoint, Mme Grace Wakio Kakai ; et le Comité africain d’experts sur les droits et le bien-être de l’enfant (CAEDBE), représenté par l’expert technique, Mme Adiam Zemenfes Tsighe. Parmi les autres participants figuraient des représentants d’organisations de la société civile, en particulier celles qui se concentrent sur les droits des femmes et des jeunes filles en Afrique, des associations régionales et continentales de juristes, des INDH, des institutions académiques et un représentant du bureau régional de l’UN-OHCHR pour l’Afrique de l’Est.
L’objectif principal de l’atelier était de fournir une plateforme aux organes des droits de l’homme de l’UA et aux partenaires clés travaillant sur des litiges stratégiques concernant les droits des femmes et des filles, afin de s’engager et d’explorer les possibilités de collaboration et d’action en vue d’une meilleure protection de ces droits. Les objectifs spécifiques étaient les suivants :
- Réfléchir sur les lois et les pratiques qui empêchent les femmes et les filles de jouir pleinement de leurs droits en Afrique ;
- Délibérer sur l’état et les défis de la défense des droits des femmes et des filles devant les organes des droits de l’homme de l’UA ;
- Explorer les possibilités de renforcement des litiges stratégiques sur les droits des femmes et des filles devant les organes des droits de l’homme de l’UA ;
- Concevoir des stratégies/actions visant à accroître les litiges stratégiques sur les droits des femmes et des filles au sein du système africain des droits de l’homme humains dans le but d’améliorer la situation des droits des femmes et des filles en Afrique ; et
- Élaborer des stratégies/actions visant à renforcer la mise en œuvre des décisions, jugements et autres directives relatives aux droits des femmes et des filles dans le cadre du système africain des droits de l’homme.
Cet atelier d’idéation est né d’une réflexion sur le nombre substantiel d’affaires au sein des organes africains des droits de l’homme (CADHP, CAfDHP et CAEDBE) qui traitent spécifiquement des violations des droits des femmes et des filles en Afrique, en dépit des violations rampantes et continues de ces droits. L’atelier s’est également concentré sur l’impact des décisions et des stratégies de suivi de la mise en œuvre des décisions, des jugements et des autres directives de la Commission africaine des droits de l’Homme et des peuples.
Un atelier de deux jours qui s’est terminé sur une bonne note, avec un plan d’action qui sera mis à disposition le moment venu.
CLIQUER SUR CE LIEN pour accéder à la brochure du programme qui contient la note conceptuelle et le programme de l’atelier d’idéation.
Leave a Reply